Kami share maklumat berkaitan timing belt kereta yang sering
diabaikan atau sering terlupa jangka hayat dalam sesebuah kenderaan..
TIMING BELT
Ia perlu ditukar setiap kali 90,000 km atau 100,000 km dan kos menggantikan belting yang baru agak mahal. Jika anda menggunakan Perodua Viva, ia lebih mahal dari timing belt Proton Wira.
Kebiasaannya Timing Belt tidak bagi apa-apa tanda atau ‘hint’ bila ia nak putus. Tiba-tiba saja ia boleh putus dengan sendiri. Sesetengah enjin, ia akan berbunyi. Untuk memastikan bunyi tersebut berpunca dari timing belt, anda jiruskan sedikit air paip pada timing belt yang sedang berputar. Jika bunyi hilang semasa dibahasahi air tersebut, maka memang timing belt kereta anda wajib segera diganti.
Apabila timing belt putus, ia akan melibatkan kos yang sangat tinggi kerana komponen-komponen dalam enjin banyak yang akan rosak, patah dan retak.
Jadi pastikan anda tukar timing belt tepat pada masanya.
Timing belt - 60,000km untuk kereta proton Wira, Saga. Waja boleh tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la dia pakai apa kereta pun, tapi AWAS ! walaupun jangka hayat timing belt boleh tahan sehingga 100,000 km, kene sentiasa beringat, kerana jangka hayat 100,000 km itu adalah mengikut meter mileage, walaupun kereta tak berjalan, tetapi enjin dah running, belt dah berpusing berganda tetapi mileage masih belum pusing.
Ia perlu ditukar setiap kali 90,000 km atau 100,000 km dan kos menggantikan belting yang baru agak mahal. Jika anda menggunakan Perodua Viva, ia lebih mahal dari timing belt Proton Wira.
Kebiasaannya Timing Belt tidak bagi apa-apa tanda atau ‘hint’ bila ia nak putus. Tiba-tiba saja ia boleh putus dengan sendiri. Sesetengah enjin, ia akan berbunyi. Untuk memastikan bunyi tersebut berpunca dari timing belt, anda jiruskan sedikit air paip pada timing belt yang sedang berputar. Jika bunyi hilang semasa dibahasahi air tersebut, maka memang timing belt kereta anda wajib segera diganti.
Apabila timing belt putus, ia akan melibatkan kos yang sangat tinggi kerana komponen-komponen dalam enjin banyak yang akan rosak, patah dan retak.
Jadi pastikan anda tukar timing belt tepat pada masanya.
Timing belt - 60,000km untuk kereta proton Wira, Saga. Waja boleh tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la dia pakai apa kereta pun, tapi AWAS ! walaupun jangka hayat timing belt boleh tahan sehingga 100,000 km, kene sentiasa beringat, kerana jangka hayat 100,000 km itu adalah mengikut meter mileage, walaupun kereta tak berjalan, tetapi enjin dah running, belt dah berpusing berganda tetapi mileage masih belum pusing.
Mungkin ramai yang masih abaikan atau menangguhkan penukaran
timing belt ini atas alasan sebab tidak tahu tempoh hayat, tidak mempunyai masa
untuk ke bengkel, kereta tak selalu jalan (jarang guna) dan pelbagai lagi
alasan yang diberi.
Sebelum keadaan makin parah, bajet dalam purse pula makin
kering, kami sarankan anda buat perancangan rapi dengan merekod setiap kali
membuat penukaran timing belt atau servis kenderaan. Setiap kenderaan perlu menukar
timing belt baru pada setiap 85k-90k km mileage bagi mengelakkan perkara yang
tak diingini berlaku..bayangkan jika anda sedang memandu dengan kelajuan
110km/j dilebuhraya, ketika itu pergerakan piston turun naik yang sangat laju
dan injap sedang buka tutup dengan cepat (kadar milisaat) tiba-tiba…
pommmmmmmmmm ! timing belt putus,
kesannya kesemua komponen dalam blok akan
jadi kucar kacir, piston akan bengkok, retak dan patah..Injap pula akan bengkok
atau patah dan andai nasib kurang baik, silap-silap blok enjin akan crack,
jawabnya kene tukar enjin kereta laaa… daripada menangung kos timing belt yg
tak seberapa harganya, boleh jadi ribuan RM kene keluar dari poket dizaman
ekonomi sedang huru hara sekarang ni..jadi, selamatkan RM anda daripada melayang
begitu sahaja.
Perancangan rapi dan rekod yang sempurna dapat mengelakkan
daripada berlakunya perkara-perkara yang tidak diingini terjadi..tapi AWAS pada
alat ganti tiruan.! terlalu banyak alat ganti tiruan dalam pasaran hari ini.
Harga timing belt di pusat servis pula makin hari, makin menggila harganya,
saya pasti dalam zaman ekonomi merundum hari ini, ramai yang inginkan
penjimatan disamping memiliki alat ganti yang tulen serta berkualiti…
Mana Nak Dapat ?? Jenama yang dipercayai & Kualiti Terjamin
??
Timing Belt keluaran Gates adalah timing belt oem yang
terbaik untuk kenderaan tempatan, dengan kerjasama unitta japan, belt jenis
powe grip mampu bertahan sehingga 100,000km mengikut spesifikasi kenderaan.
Harga yang ditawarkan juga sangat berpatutan mengikut jenis cc kenderaan.
Timing Belt Gates juga disertakan bersama kedap minyak (oilseal) jenis Viton dan Galas (bearing) yang
berkualiti tinggi. Testimoni dari pelanggan juga sangat positif,puas hati
dengan hasil kualiti dari jenama Gates ini.
Sila komen “GATES” utk dapatkan
harga terkini dijamin mampu milik untuk kenderaan tempatan proton dan perodua.
GATES Power Grip set Includes :-
-
Timing Belt 100,000 km
-
Timing Bearing
-
Cam Oilseal
-
TIMING BELT KERETA TAK BERKUALITI ?? TIMING BELT
KERETA HARGA TERLALU TINGGI ?? SERVICE CENTRE CEKIK DARAH ?? MCM MANA NK JIMAT
???? SEMUA NK GUNA DUIT SKRG NI
JOM KITA IKUTI KISAH PENDERITAAN INI…
“Saya memang xda masa nak p bengkel tukar timing belt yang
tentu2 kena amek cuti sehari ...nak p bengkel dah la nak kena hadap jalan jem ,
duit petrol lagi nak isi , nak kena tunggu lagi kat bengkel ..
Sekarang dah senang , dok opis buat kerja sambil online order barang dan tunggu sehari jer..tau2 timing belt dh sampai dpn pintu rumah.. ” – PN AINI, GOMBAK –
-
-
“Saya amat berpuashati dengan service yang
diberikan, sangat mudah, cepat dan yang paling penting BOLEH DIPERCAYAI &
BERKUALITI ! produk terbaik yang pernah saya gunakan selama ini..” – EN ALIF
BAKAR, KUANTAN
-
-
“ Wow ! jauh beza harga dengan pusat servis
proton…lepas ni beli sendiri & cari bengkel upah pasang jer…sangat mudah
dan sangat praktikal…” – EN ZUL, KUALA LUMPUR
-
-
“ 1ST time pakai belt ni pada bulan 8
2011, 2 hari lepas sy tukar belt skali lg sbb mileage dah cukup masa, apa yang
saya lihat belti ni seakan2 baru tanpa ada sedikit pn crack, rasa mcm rugi plak
tukar belt baru..tp demi keselamatan sy tukar jgk belt baru..pd pengguna lain,
sy syorkan gunakan belt jenis ni tanpa rasa ragu2..” – EN KHALIL, PUTRAJAYA –
-
-
MASIH LAGI BERFIKIR ??? SET NI MAKIN LAMA MAKIN LARISSS.. TAK CAYE ?
BERITA BAIK UNTUK PENGGUNA CAMPRO !
YA, CAMPRO SHJ, MODEL TERPILIH JE TAU...
GEN2/PERSONA/SATRIA NEO/WAJA/SAGA BLM,FL/EXORA
ENGINE CPS SHJ YE.. HARGA PASARAN HARI NI SEHINGGA
RM250/SET..TAPI KAMI BUANG HARGA UNTUK TEMPOH TERHAD SHJ..
HARGA TAWARAN : RM1XX SHJ...
YANG BEST TU, HARGA DITAWARKAN SIAP DENGAN PENGEPOSAN SELURUH MALAYSIA.. HAAAAA... KORANG
COMFIRM TAK KAN PERCAYA LA... KLIK LINK BAWAH NI.
>>> TIMING BELT HARGA BORONG <<<
BERMINAT ?? BERTINDAK SEGERA..
CALL/WHATSAPP: 017 6560616
LOKASI: COD SEKSYEN 7 SHAH ALAM
LUAR KAWASAN ?? JAUH NAK DATANG SHAH ALAM ?? BIAR KAMI POSKAN TERUS KE DEPAN PINTU RUMAH KORANG...
No comments:
Post a Comment